Veelgestelde vragen

Hoe wordt er met ouders gecommuniceerd?

KC de Hoeksteen maakt gebruik van de Social School app. Deze kunt u op uw telefoon of op een computer bekijken. De kalender van de school staat hier ook in.Daar zijn onder andere alle schoolvakanties te vinden. Heeft u problemen met het gebruik van Social Schools? Loop dan even langs de administratie en dan helpen wij u verder.

 

Hoe is het overblijven geregeld?

De kinderen zijn van 08.30 tot 14.30 uur op school. Iedereen eet in de middag dus op school. De kinderen spelen een halfuur buiten onder begeleiding van Feyenoord.

 

Hoe breng ik mijn kind naar school?

De voorkeur heeft het dat u uw kind lopend naar school brengt of met de fiets. U mag uw kind met de auto naar school brengen. Om de verkeerssituatie rondom school veilig te houden, raden wij ouders die dicht bij onze school wonen, af dit te doen. Kinderen lopend naar school brengen leert ze om te gaan met het drukke verkeer.

 

Wat te doen als mijn kind ziek is?

Als uw kind ziek is, dan meldt u dit voor aanvang van de inloop op school (08:20 u). U kunt uw kind ziekmelden via de absentieknop in Social Schools of door te bellen naar de school.

 

Hoe vraag ik (extra) verlof aan voor mijn kind?

Hiervoor moet u een verlofformulier invullen.Voor meer informatie, klikt u hier.

 

Hoe ziet het trakteerbeleid eruit?

Op KC de Hoeksteen zijn we dan dagelijks bezig met veel bewegen en gezond eten, dit draagt bij aan een evenwichtige ontwikkeling van de kinderen. We vragen daarom aan de ouders de kinderen een gezonde traktatie mee te geven.

 

Hoe wordt er op hoofdluis gecontroleerd?

Alle leerlingen van KC de Hoeksteen worden na elke vakantie gecontroleerd op hoofdluis. Zelf thuis regelmatig controleren kan veel werk schelen.

 

Is er een logopedist op school aanwezig?

Omdat wij onze leerlingen succesvol laten leren is er drie dagen in de week een logopedist op onze school aanwezig.

 

Krijgen de leerlingen zwemles?

Onze school is een LekkerFit! school. Dit betekent dat onze leerlingen dagelijks veel bewegen. Daarnaast geeft onze bewegingsspecialist Rik Heeres gymles. De groep 5 en 6 krijgen zwemles.

 

Wat gebeurt er als een leerkracht ziek is?

KC de Hoeksteen is er trots op dat er weinig uitval onder onze leerkrachten is. Mocht er onverhoopt wel een leerkracht ziek zijn dan wordt zijn/haar klas opgevangen door een collega-leerkrachten. Mocht dit niet lukken, dan wordt de groep verdeeld. In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat een klas naar huis wordt gestuurd. Ouders worden hierover van tevoren geïnformeerd. 

 

Wanneer krijgt mijn kind een rapport?

Uw kind krijgt in februari en juli een rapport. Naar aanleiding van het rapport wordt een 10-minutengesprek gevoerd.

 

Mag een kind onder schooltijd naar huisarts of tandarts?

Een kind mag onder schooltijd naar de huisarts of tandarts. Wel moet dit vooraf gemeld worden bij de leerkracht. Is een kind niet aanwezig en is er geen melding van absentie gedaan, dan is de school verplicht de afwezigheid te melden bij een leerplichtambtenaar.

 

Wat doet de school tegen pesten?

KC de Hoeksteen doet er alles aan om pesten op school te voorkomen. In 2020 is het huidige anti-pestprotocol opgesteld. Mocht een kind desondanks toch gepest worden, meld u dit bij de leerkracht. Ons anti-pestprotocool kunt u hier lezen

 

Hoe is de privacy gewaarborgd?

KC de Hoeksteen ziet er streng op toe dat de privacy van uw kind goed bewaakt wordt. Wanneer uw kind bij ons op school komt, tekent u een verklaring of foto’s van uw kind wel of niet op de (sociale) media mogen worden getoond. Daarnaast heeft onze school een privacyreglement. Deze vind u hier

 

Wat zijn de regels voor eten en drinken tijdens het speelkwartier?

Op KC de Hoeksteen zijn we dan dagelijks bezig met veel bewegen en gezond eten, dit draagt bij aan een evenwichtige ontwikkeling van de kinderen. Tijdens het speelkwartier mag er daarom niet gesnoept worden. Verantwoorde koeken zoals Liga en Sultana zijn toegestaan. Indien u ook drinken meegeeft, mogen dat alleen niet-koolzuur-houdende dranken of Chocomel zijn. Wat wel kan zijn vruchtensappen, yoghurtdrink, melk e.d. in een beker of een pakje. Wij proberen ook het afval van het verpakkingsmateriaal terug te dringen. Dat betekent: zoveel mogelijk de koeken in plastic doosjes meenemen en het drinken thuis uit een literpak/fles overgieten in een beker. Zorg er wél voor dat er een naam op het bakje, pakje of zakje staat.

 

Kan ik als ouder helpen op school?

KC de Hoeksteen organiseert vaak, via de Oudercommissie, activiteiten waarbij helpende handen nodig zijn. Een oproep hiervoor wordt geplaatst op Social Schools.

 

Vanaf welke leeftijd mag/moet mijn kind naar school?

Alle kinderen vanaf 4 jaar woonachtig in Nederland wonen hebben recht op onderwijs. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit en voor kinderen van asielzoekers/ vreemdelingen. De meeste kinderen gaan dus naar school als ze 4 jaar zijn. Maar zij vallen dan nog niet onder de leerplicht. De leerplicht begint op de 1e dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 is geworden. Vanaf dat moment zijn ouders of verzorgers strafbaar als zij hun kind thuis houden.

 

Heeft de school een peuterspeelzaal (PSZ) en Voor-en Vroegschoolse Educatie (VVE)?

KC de Hoeksteen werkt samen met Kinder Service Hotel. Alle informatie hierover kunt u vinden op deze website.

 

Wat doe ik in het geval van een klacht?

Als u klachten heeft over de gang van zaken op school, kunt u dit eerst melden bij de betreffende groepsleerkracht. Als dat overleg naar uw mening te weinig oplevert, kunt u contact opnemen met de directie.De medezeggenschapsraad weet raad met algemene vragen over de school of het onderwijs op onze school. De klachtenregeling die het bestuur heeft vastgesteld is alleen van toepassing als men met zijn klacht niet ergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school kunnen namelijk in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en de schoolleiding op een juiste manier worden afgehandeld. Als dit niet tot de mogelijkheid behoort, kan men een beroep doen op de klachtenregeling. Wilt u een beroep doen op de klachtenregeling omdat u er met de leerkracht en/of de directeur van onze school niet uitkomt, dan kunt u zich in eerste instantie wenden tot de schoolcontactpersoon. Voor onze school is dat mevrouw Kim Stuurman. Zij zal u verder op de hoogte brengen van de verdere gang van zaken en u doorverwijzen naar de vertrouwenspersonen van het bestuur.

 

Hoe vaak word ik als ouder uitgenodigd voor een gesprek op school?

Alle ouders krijgen bij aanvang van het nieuwe schooljaar (september) een startgesprek. In november volgt een optioneel voortgangsgesprek en in februari een rapportgesprek.

 

Hoe maak ik een afspraak met de leerkracht?

Naast de drie vaste momenten, kunt u buiten schooltijd telefonisch of persoonlijk een afspraak maken met de leerkracht. U kunt ook een persoonlijk bericht sturen via Social Schools.